Hur går det med jobb?

Får ofta frågan: hur går det med jobb? Funderade på om det är möjligt att göra det lite enklare för mig själv och de som är nyfikna att här skriver några tankar kring det här med arbetslöshet (numera försöker många, inklusive mig själva, hitta på andra ord för detta tillstånd, för att lätta upp; och varar detta ”tillstånd” mindre än tre månader så kanske ”mellan två jobb”, är en bättre beskrivning).

Rent konkret ska man dock var fjortonde dag fylla i att man är just arbetslös:

Var fjortonde dag är det dags

Brukar säga, lite på skämt, att det är en bra övning att tänka positivt, att vara arbetssökande. Och det har faktiskt blivit så, en bra övning att tänka ”smartare”. Att se den större bilden.

Jag upplever det som jag balanserar mellan två ytterligheter; å ena sidan så är jag lugn, tänker det ordnar sig, tar det ”lugnt” på dagarna (självklart ska direkt sägas att det skrivs mellan 10-20 ansökningar per månad, men det blir ändå en hel del tid över till ”oro med mera”). Det är en konst att kunna fördriva tid själv. I unga år var jag rätt bra på det. En konstform som jag nu, i mogen ålder, har stor nytta av. Å andra sida, vid vissa tillfällen ser jag allt nattsvart, kanske har jag grälat om någon ”detalj” med sambon, kanske har vi pratat pengar (vilket jag har mycket svårt att tala om nu). Vid dessa tillfällen trillar jag ner i svart hål. Mellan dessa ytterligheter pendlar jag. En tid var jag dock förvånansvärt ofta varit lugn och tillfreds. Jag är var själv förvånad över detta.

Sista tiden så trillade jag in i en tankegång som går ut på att ”något är fel”, eftersom jag inte skapar arbete med ansökningar och annan kontaktsökande verksamhet. Kanske är jag inte tillräckligt pådrivande för att påtala att jag söker arbete i min omgivning. Jag påtalar max ett par gånger för ”potentiellt viktiga kontakter” att jag är öppen för ”nya utmaningar. Det är lätt att uppfatta att man gör fel saker som sagt. I hur jag ansöker, i hur jag är, vilka jobb jag söker, inom vilka geografiska områden etc etc.

En stor hjälp har jag fått av Lotta och mina barn Erik och Elin, som ger livet mycket glädje och stor mening (inom parentes kan arbetslöshet och faderskap dock träffa en mörk sida – när jag ska förklara vad som händer i mitt liv och när det kommer till pengar och ekonomi, det finns även vissa tider då ”mittTillstånd” gör sig extra påmint, som på morgnarna, mitt i all ståhej att få upp barnen till skolan och när saker och ting ska samordnas. Jag vet inte vad det är men det kan köra ihop sig; när t ex barnen frågar: ”när åker du till ditt jobb pappa”. Likaså kan ensamma timmar hemma när väl barnen är i skolan, vara mörka).

Elin och Erik i Fågelsångsdalen - mellan Lund och Södra Sandby

Elin och Erik i Fågelsångsdalen – mellan Lund och Södra Sandby

En annan hjälp har jag av kärleken till naturen. Familjen åker på utflykter och jag själv har olika ”grepp” för att bättre förstå densamma. Det finns mycket intressant att läsa om naturen och ”miljöfrågan. Har sista tiden gått kvällskurser (1, 2, 3) på geologiska som bl a behandlar klimatförändringar under längre tidsperioder. Här talar vi om tidsperioder som sträcker sig mycket längre än de senaste istiden! Det är bra att ha med sig detta när dagens klimatförändringar diskuteras. Kul att vara tillsammans med andra vetgiriga och spännande människor!

När det gäller själva det praktiska jobbet man gör som arbetssökandes: skriva ansökningar och CV (numera finns det även många CV databaser som ska uppdateras; även andra egenbeskrivning ska uppdateras (man blir tyvärr ego i jobbsökarbranschen). Det finns jobb att söka! Det är dock svårare att få dem. Jag har fått hjälp av en jobbcoacher (en knuten till Poolia i Malmö och en jobbcoach knuten till LifeWise i Lund). Har även varit på Work For YouEnrival i Lund och Magnus Företagsutveckling i Lund.

Jag söker så mycket jobb som jag orkar rent mentalt (ungefär 20 stycken i månaden, det finns säkert mer än 20 jobb i månaden som skulle kunna sökas, men…). Min jobbcoach som jag hade på Poolia pratade mycket om tillit, vilket kan vara bra att ha vid sidan av tips kring ansökningar och CV. Jobbcoachen på LifeWise har mer konkret gått in och ändrat i ansökningar och CV (ändrat layout och kortat ner).

Det funkar dock inte att bara söka arbete. Man ska vara ”framåt”, utnyttja sitt nätverk! Jag har påtalat för mitt ”nätverk” att jag söker arbete. T ex inom den styrelsegrupp ”Skånes vindkraftsakademi”, som jag är med i. Vidare hade jag kontakt med CED i Lund som jobbar med ny IT (”Design för lärande”) pedagogik, viket jag är intresserad och har läst sista tiden. Under våren 2014 jag jag både jobbat ideellt som miljöföreläsare tillsammans med Svalorna i Lund och läst ”Digitala medier och lärande”. Detta redovisas i två bloggar: ekologiskfot.wordpress.com och vfupraktik.wordpress.com .

Det har visat sig att de intervjuer jag kommit har rört tjänster som legat utanför rena ekonom/controllertjänster. T ex en som gruppchef på BMC och en tjänst som energiåtervinningsexpert på Svenskt Avfall. Måste erkänna att denna typer av tjänster lockar mer än renodlade ekonomtjänster, som t ex en controllertjänst på Länsstyrelsen i Malmö. En höst var jag på två intervjuer rörande en ekonomtjänst på LTH i Lund (även denna tjänst skulle kunna knytas till forskning, vilket skulle gynnat mig, men nu vet jag inte hur stor denna ”knytning” väl blev). På alla dessa tjänster har jag varit med till ”slutet” när det återstår två/tre personer. Det kan gå åt mycket kraft åt att analysera varför jag inte fick tjänsterna (man får ofta inte så mycket konstruktiv feedback). Det är tillfälligheter och detaljer som avgörs, säger många. När det gäller sista tjänsten på LTH så kan det varit, och de sa de också, att jag hade controllerbakgrund och den som till slut fick tjänsten var administratör (det är även en löneskillnad mellan dessa yrkesgrupper).

Har varit på intervju rörande en ”environmental manager” på Thule i Malmö. Var mycket spännande! (men gick inte vidare). Nu söker de en miljöstrateg till Helsingborghem.

Jag söker dock mest controllertjänster, eftersom de är lättast att se och söka. Det finns många tjänster att söka, även i Malmö/Lund området. Controllertjänster kan både handla om redovisning och framtidsinriktad ledningsarbete (ett område jag både läst, jobbat inom och är intresserad av). Och det kan vara så att ekonomtjänster finns i spännande miljöer, som t ex den tjänst på LTH där jag var med tills det bara var två sökande kvar.

Man blir isolerad som arbetssökandes. Jag lider av isolering, men kanske mest av jag inte får lära mig nytt i den takt som min hjärna kräver. Av en händelse läste jag en blogg från en person som tvångsvårdas. Följande citat skulle (med smärre justeringar) lika gärna jag skrivit:

Även om man måste ha drömmar och mål så kan man ju omöjligt ha några tidsaspekter i dem. Det gör det hela lite svårt då man pratar med folk om dem. “När kommer du ut?” jag vet inte hur många gånger jag fått den frågan, och svaret blir alltid lika svävande. “Det kan ta en vecka men det kan lika gärna ta fjorton år”.  Det blir ansträngande för folk. Mer ansträngande för de som väntar på utsidan tror jag än oss som sitter inne, för många av oss har nog förmågan att stänga av det där med tidsaspekter och planeringar.

Har redan nämnt att jag läser kvällskurser för att ”hålla mig igång”. Dessutom läser jag en del rörande miljöfrågan (eller jag vill hellre tala om samhällets relation till naturen; eftersom vi inte har miljöproblem, miljön klarar sig alltid, men det är inte säkert att vi kan ha nuvarande samhällskonstruktion så länge till…). Ett annat område jag läser en del inom är lärande/skolan, speciellt #nyagreppiskolan och #synpålärande. Hösten 2013 började jag på lärarutbildningen i Malmö, en pedagogisk påbyggnad, ”Kompletterande Pedagogisk Utbildning (KPU)”,  under 1,5 år (60 veckor). Jag gick dock bara första delkursen av sex delkurser, dvs 10 veckor. eftersom det inte var ekonomisk hållbart att finansiera hela utbildningen själv. Eftersom jag är intresserad av lärande läste jag dock våren 2014 kursen ”Digitala medier och lärande” på halvfart (man får läsa på halvfart som arbetssökande, om man skickar in ett papper till A-kassan), eftersom jag är intresserade av ny pedagogik och nya grepp i skolan, som t ex digitaliseringen medför. Kursen har kompletterats med praktisk undervisning rörande miljöfrågor, ekologiska fotavtryck, tillsammans med Svalorna i Lund under våren 2014 I kursblogg och på andra sätt (t ex genom ARS verktyget Voto.se) har jag använt mig att ett digitalt upplägg (kursupplägg).  Under hösten 2014 och våren 2015 läste jag andra kurser om ”digitalt lärande”.

Så här mot slutet vill jag referera till Micael Dahlén, professor i företagsekonomi, som vill väcka alla:

till en värld där det är bra att ljuga, där det inte är någon idé att göra långsiktiga planer och där det inte går att vara lycklig eller olycklig längre än tre månader.

Håller nog inte med om första bisatsen, men kanske är det så, att efter tre månader så normaliseras många känslor. För mig har det nog varit så att ett visst lugn har infunnit sig efter tre inledande månader av hög stress. Men under våren 2014 kom panikkänslorna tillbaka. Frågan var: hur länge orkar jag ”kämpa på”. Som många har sagt: Det är inte din formella profil eller ansökningar/CV det är fel på! Det är något annat! Men vad?
.
.
Sommaren 2015 blev jag uppringd av ett rekryteringsföretag, Perido, som hade ett controllerarbete på Trafikverket i Malmö i bakfickan. Det tog dock ett tag innan jag förstod att det verkligen var ett rekryteringsföretag som ringde. Trodde det var någon typ av försäljare som ville sälja något. Och eftersom jag är lite allergisk mot säljare så var jag näst intill lite otrevlig till en början. Men trot om ni vill…, de var ”verkliga” och det hela ledde till ett vikariat som controller på Trafikverket i Malmö. Mer om arbetet som inhyrd controller.

Kan konstatera att jag blev uppringd ”headhuntad” till ett vikariat som controller. Jag som kämpat en hel del med ansökningar, CV, etc. Till ingen nytta?? (jag har inte skickat vare sig ansökan eller CV till vare sig Perido eller Trafikverket). Perido måste ha hittat min profil på nätet. Jag är faktiskt osäker på var (Af:s databas, Linkedin, eller var?).

One thought on “Hur går det med jobb?

Kommentera

