”Extra” service

Vår Scampi på Stärnö:
Bild_på_Scampin_200528

Vi fick under maj månad 2020 problem med motorn, en Yanmar YSB12 G, från 1977 (manual) (Yanmar motorer), som inte startar (de visade sig att den inte fick tillräckligt med ström-vi hade tre bra Tudor DUAL TR350 80Ah batteri, och ett äldre (men ändå ok) motorbatteri). Det visade sig att det inte var själva batterierna, utan eldragningen som inte var ok. Detta rättade Bengt Carlsson på Arken Marin galant under tisdagen den 9 juni 2020:

Senare visade det sig att generatorn behövde ”smörjas”.

 

Sex säkringar (inkl säkringshållaren) bytas under tisdag den 9 juni:Sex_säkringar

Det var denna  säkringshållare från Biltema som fick träda in i stället
(2,5 mm2 (blå) ledning till vänster, och 6 mm2 (gul) ledning till höger):
Sex_säkringar_i_ny_förpackning

Strömplint – pluspol – plockades bort under tisdag den 9 juni (den var inte vacker…):Pluspolen_sammanställning

här såg det ut efteråt.

75 A Bosch skiljerelä strömförsörjes (visade Bengt mig) med hjälp av generatorn, därför får motorbatteriet bara ström när generatorn går (det visade sig senare, den 9 juni, att just generatorn (inte startmotorn) hade blivit utslaget av vattenskadan.75A_säkring

Vi trodde först att Elmotorn till toaletten behövde bytas. Den var ”död” ett bra tag. Men söndagen den 15 juni hände det, den kom tillbaka till livet…!
Toalett
Som tur var köpte vi en ”Elsats 12V för toalett” från Erlandsonsbrygga. Detta var tur eftersom det visade sig att elsatsen för toaletten blev så dålig att vi var tvungna att byta ut den. Detta gjorde Lotta och Kent på Dragsö i Karlskrona.

Macerator-avfallspump hade ”fastnat”, när man försökte köra den gick först 25A-säkringen direkt:avfallspump

Är troligen denna avfallspump, som finns på Erlandsbrygga. Men under söndag den 15 juni hände det – Pumpen kom tillbaka till livet igen!

Kulventlien som reglerar flödet av avfall till utsug eller hav hade också fastnat:

kulventiler

Men söndag den 14 juni lostnade det för oss, och maceratorpumpen och kulventilen. Skönt! Den hemliga lösningen var att hälla i varmt vatten.

Onsdag den 17 juni kunde vi få på masten:

påmastning_200617

Allt blev nästan perfekt (förutom att vi lyckades ”stöta till” vindexen, samt glömma bort tampen som rullar in förseglet på Hood-rullen).

Nu återstår (bara) dessa saker att göra...

Vi har t ex ständig uppsikt över oljetillförseln till propelleraxeln:

olja_till_propelleraxel_200704

Mer om ”vanlig” service av Yanmar YSB12G; samt mer service och segling i denna blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s