Service av segelbåt

Har på annan plats beskrivit service av motorn i en segelbåt. Annan som ska göras på hösten (inför en kall vinter) är:

Spola av under vattenlinjen direkt för att lättare få bort alger, snäckor med mera. Kontrollera att offeranod på propelleraxel ser ok ut.

Vaxa lätt.

Tömma vattentank helt (ev hälla i sprit på slutet som inte fryser – matolja kanske inte är en sån bra idé (härsknar?)).

Tömma toan och hälla i spolarvätska och matolja (enligt vissa). Vissa andra säger glykol, etylenklykol?, för att det smörjer, medan andra säger att glykol inte smörjer..!?).

Lämna alla (kul)ventiler halvöppna (enligt vissa, andra säger öppna, eller stängda).

Fetta in vantar med vantfett.

Se till att kölsvinet är fritt från vatten och olja.

Se till att ha pressening som är hel och täcker.

Se till att det att båten är tät när den ligger fast på land, ev täta med marintätning längs reling.

Spraya elkopplingspunkter, kontakter och säkringsplintar på motorn med universalolja.

Watski skriver ang ventilationen under uppläggningsperioden. ”Luften måste kunna cirkulera i båten. Låt dörrar och luckor vara öppna så undviker du kondens och mögel. Detta gäller även luckan till motorrummet”.

Ta in tamparna som är på bryggan.

Lacka trädetaljer, som t ex rokult.

Ev bottenmåla (eller vänta med detta till våren). VC 17m kräver tunnare lager och mer sällan påmålning (Bauhaus,Vassvägen 26)

Se till att märk ut vanten för att underlätta påmastning, och ha saxpinnar till våren

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s