Årlig service av Yanmar YSB12

Årlig service av Yanmar YSB12 som i vårt fall sitter i en Scampi. (inom parentes kan nämnas att YSE12-motorerna, på 165 kg/st, gjordes mellan 1973 och 1977; YSB12-motorerna, på 130 kg/st, gjordes mellan 1976 och 1978; och YSM12-motorerna, också på 130 kg/st, gjordes mellan 1977 och 1981 – servicemanual för YSM, på driven).

Nedan listas de saker som jag som ny Scampiägare uppfattar som bra att göra årligen: oljebyte, byte av två bränslefilter, och rengöra oljefilter/spaltfilter (när detta är gjort måste bränslesystemet avluftas). Därefter byte (i alla fall kontrollera status) på impeller, offeranod, och till slut kontrollera olja till axeltätningen.

Nedan anges flera länkar till samma sak för att just visa på alternativa inköpsställen (extra fokus har ibland lagts på ställen i Karlshamn eftersom vi har båten där).

  1. Byta olja i motor (3,3 liter 10W-30 olja på Biltema, samma, kanske lite ”bättre” (eller bara dyrare), olja på OKQ8).
  2. Ev byta olja i backslag (0,7 liter 10W-30 olja på Biltema, på OKQ8)
    Mer om oljebyte nedan.
  3. Ev byta ”första” bränslefiltret CAV-filter (Delphi 296) (Leverantörens artikelnummer: 46552+2X46561, på Marinexpress,  på Seasea (finns ”fysiskt” som MMG-Marine i KarlshamnSaltsjöbadsvägen 53); på Hjertmansbränslefilter_CAV_diesel
    Ofta räcker det med att bara byta  själva filtret. Leverantörens art nr 3581078 (”Volvo penta”, utan hål på ovanytan, eller 3581078ORB (”Delphi 296 Cav”, med hål) (här finns båda). Diametermått för förstnämnda är 85 mm och höjd 71 mm):
    bränslefilter_CAV_diesel_två_olika_filter
  4. Byte av andra bränslefiltret finfilter (på Erlandsons brygga)
    (finns för 99 kr på AX Marin AB – Original ref nr: 104500-55710, annan källa):finfilter
  5. Vrida ”vingmutter” på oljefilter/spaltfilter, som är ett så kallat skrapfilter, för att rengöra oljan/oljefilter ska man göra ”då och då”. Och en gång per år i samband med oljebytet, bör man även rengöra Spaltfilttret (en del kallar det ”skivfilter”) genom att ta bort spaltfiltret och rengöra den i diesel.
    (hela spaltfiltret finns för 306 kr på AX Marin AB – men då ingår ingen tätningsring). I stället för tätningsring kan t ex silikonpackning Permatex Supra blue användas.
    : spaltfilter_skivfilter
    spaltfi
  6. Därefter avlufta bränslesystemet.
  7. Byta impeller (Yanmarnummer JO50010 alt. 2043 (finns att köpa på t ex Hjertmans båttillbehör):
    Impeller_Yanmar_hos_Hjertmans
  8. Ev byta offeranod, zinkanod (finns att köpa på t ex Hjermans) (utgått på Biltema):
    zinkanod_från_Hjertmans
  9. Kontrollera nivån på ”glandoljan”, en propellerhusolja, som förser packboxen, en axeltätning, med olja. Kallas även Växelhusolja (på Biltema) .
  10. Byta membranvakuumventil – 16 mm till YSB12 på Hjertmans (reparationssats – 180 kr) (bra diskussion om vakuumventil).
    vakuumventil_Martec

Ev även byta rem (VP) (G-rem). Blanda i självblandande tvåtaktsolja i dieseln, 4-6 %, kör ung 20 min innan konservering på hösten och 0,1-0,2 % under sommarsäsongen (eller kanske ”Diesel injector cleaner”). Propylenbaserad kylarglykol för vinterkonservering av båtmotorer. Ovanstående punkter finns kortfattat nedtecknat här, och än bättre beskrivet av AB Sjöbergs Marin & Motor:Konservering_underhall_av_Yanmar_enl_Sjoberg_Marin_o_motor

Det finns flera bra filmer om underhåll av motorer till sjöss på Youtube:
filmer_om_undehall_av_Yanmar

Mer om oljebyte
När det gäller oljan till Yanmar-motorn och backslag (3,3 liter + 0,7 liter) så ska det enligt Yanmar vara en olja med viskositet 10W-30 och med API-kvalitet CC eller CD (här mer info om olika viskositet och API-kvaliteter). Olja finns bland annat på Biltema, eller på OKQ8. Biltema har billigast olja (som säkert tillräckligt bra, men vi tog ändå mineraloljan från OKQ8). Kvalitet CC och CD är kvaliteter som inte längre används (togs fram på 80-talet). Den olja som vi köpte på OKQ8 har API-kvalitet CE.

Till slut kan motorer till havs diskuterasMaringuiden, här diskuteras t ex hur oljebyte går till.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s