Blended möte

Kan man hävda att möten kan var vara blended, dvs förena bra aspekter av köttvärld och digital värld? Efter ett möte med Ebba så har möjligheterna med digital kommunikation och lärande; gärna i kombination med ”vanlig” möten, så kallad blended learning, blivit tydligare. Ebba har arbetat länge med e-lärande, hon har skrivit avhandlingen ”Benchmarking e-learning in higher education : lessons learned from international projects”. Efter jag skrivit dessa inledande ord så såg jag att termen ”blendedmeeting” finns. Nu ska jag bara se om de följer ”min” tanke med ordet…;>)

Fick reda på att Internationella Miljöinstitutet ligger långt framme. De kör första terminen (av tre) digitalt, vilket lär leda till att studenterna har roligare och lär sig mer.

CED har bl a Ebba varit delaktig i följande rapporter om MOOC och e-lärande vid Lunds universitet (källa):

Lindberg-Sand, Å et. al.  (2014). Utveckling av MOOCs vid Lunds universitet – Slutrapport från utredningen om e-lärande och MOOCs avseende MOOC-delen, januari 2014. (klicka för att ladda ned pdf)

Lindberg-Sand, Å et. al.  (2014). Utveckling av e-lärande vid Lunds universitet – Slutrapport från utredningen om e-lärande och MOOCs avseende e-lärande-delen, maj 2014. (klicka för att ladda ned pdf)

Nedan en bild av intresset för e-lärande, samt andelen som anger att de har tillgång till ganska/mycket tekniskt och pedagogiskt stöd (källa: sid 18 i rapporten ovan).

e-lärande vid LU

e-lärande vid LU

Nedan vad lärarna behöver för stöd de behöver för att utvecklas inom e-lärande (källa: Utveckling av e-lärande vid Lunds universitet, s 19).

Vad lärarna behöver stöd med vid LU

Vad lärarna behöver stöd med vid LU

Lärarna behöver mest stöd med audio/video-material, digital examination och e-böcker. Har noterat att digitalt material i form av video, digital examination och e-böcker (ska även egenproducerade pdf-filer räknas med?) hanteras på olika sätt. Här ett exempel på kurs (som tar ung en timma) att göra, som handlar om källkritik, som Webbstjärnan ordnar; där just digitalt material i form av video, examination och digitala texter finns med (extra kul är videon ”First Kiss”, som är med som exempel på hur nyttan med källkritik).

I ett annat inlägg ”Upplägg av nätkurser” har helt olika upplägg av nätkurser inom samma LMS, Luvit, beskrivits. Eftersom jag gått och pratat med lärarna inom respektive kurs så har olika pedagogik och tanke med kurs och lärande noterats.

Det skulle vara intressant att få chans att jobba som systemförvaltare med Luvit och de lärare som driver kurser med Luvit (eller andra LMS) inom CED. En position som säkert skulle möjliggöra många blendedmeetings.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s