Företagande

Fyra tankar om att stärka företagandet, utifrån perspektivet att utveckla och sälja in ett avdelningskontor:

1 Utgå från affärsidén (affärsplan) och nuvarande personal.
(kunder, produkt, marknad, personalens styrka/kompetenser).
Utgå från kunnande, värderingar och engagemang.

2. Jobba strukturerat med att sälja in, skapa, uppdrag mot kunderna (mest med de stora kunderna, skriv ner vad som sagts och vad som händer i bra IT-verktyg). Förutom vanliga uppdrag, kan man jobba med att bjuda in till träffar av olika slag, samt kommunicera i olika medier.

3. Utveckla teamkänslan genom medveten grupputveckling, förena tanke och känsla och genom att ha ett coachande förhållningssätt. Förena struktur och ”improviserad” glädje, hos såväl individ, grupp som hela företaget. Länka individ, grupp, företag och samhälle.

4. Kommunicera och nätverka vad som har hänt, händer och kommande händelser; även via sociala medier. Förena byggandet av kundkontakter, lärande och glädje över att det man gör är viktigt, kul och lärorikt. Aktiv dialog internt, med kunder, samt med universitet/forskare.

Hur länge och i vilka sammanhang gäller egentligen dessa tankar om att utveckla företagandet? Vilka punkter har jag glömt?

Advertisements

One thought on “Företagande

  1. Ping: Gruppers utveckling | Tankar i tiden från Lund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s